Gelukkige volwassenen beginnen met gelukkige kinderen
We willen het allemaal: dat onze kinderen opgroeien tot gelukkige, zelfbewuste volwassenen. Maar geluk komt niet vanzelf. Het is een combinatie van omstandigheden en de manier waarop we hiermee omgaan. Daarom geloof ik dat het essentieel is om kinderen al vroeg te leren welke invloed ze hebben op hun eigen geluk. En ja, dat betekent ook dat verdriet en tegenslagen er mogen zijn.
In mijn kunsteducatielessen staan drie krachtige themaβs centraal: geluk, leiderschap, en mindset. Met kunst, plezier en creΓ«ren als middel geef ik kinderen de tools om zelf hun geluk vorm te geven.
Waarom kunst als middel voor persoonlijke groei?
Kunst en creatie bieden een unieke ingang om kinderen op een speelse, veilige manier aan het denken te zetten over wie ze zijn, wat hen gelukkig maakt, en hoe ze met uitdagingen kunnen omgaan. Tijdens mijn lessen filosoferen we samen over grote vragen:
- Wat betekent geluk voor jou?
- Wat maakt jou uniek?
- Welke dromen heb je?
Deze gesprekken combineren we met beeldende opdrachten waarin alles goed is. Er zijn geen fouten; iedereen mag er zijn. Door kunst te maken leren kinderen zichzelf beter kennen en krijgen ze zelfvertrouwen.
Geluk, mindset en leiderschap: de wetenschap erachter
Mijn lessen zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie. Dit veld laat zien dat geluk niet alleen afhankelijk is van wat je overkomt, maar vooral van hoe je hiermee omgaat. Door kinderen vaardigheden aan te leren zoals positief denken, doorzetten en zelfreflectie, leg ik een fundament voor een gelukkiger leven.
Daarnaast sluit ik aan bij 21e-eeuwse vaardigheden zoals creatief denken, samenwerken en kritisch nadenken. Deze vaardigheden versterken niet alleen het zelfvertrouwen, maar ook het vermogen om keuzes te maken die bijdragen aan hun eigen geluk.
Wat als⦠we hier vroeg mee beginnen?
Stel je eens voor: een generatie kinderen die al op jonge leeftijd leert welke invloed ze hebben op hun eigen geluk. Wat zou dat betekenen voor hun toekomst, voor de maatschappij en zelfs voor de wereld?
Door kunst en positieve psychologie samen te brengen, laat ik kinderen ervaren dat ze zΓ©lf keuzes kunnen maken die hen dichter bij hun dromen brengen. Ze leren niet alleen naar zichzelf te kijken, maar ook met nieuwe ogen naar de wereld om hen heen.
Wat anderen zeggen over mijn lessen
De impact van mijn lessen wordt het beste beschreven door de mensen die erbij waren:
β
βEen bovenbouwgroep die ik begeleidde, kreeg geluklessen aangeboden door Edith. De kinderen leefden zich enorm uit en er kwamen prachtige resultaten. Alles is goed en iedereen mag er zijn. Wat een geluk dat ik daarbij mocht zijn!β
Lucy Geurds, gedragsdeskundige en beeldcoach
β
βIn jouw lessen mogen de leerlingen zijn wie ze zijn; MOOI! Zo krijgen leerlingen zelfvertrouwen.β
judit de reus, leerkracht
β
βEdith stelde open vragen waardoor alles uit de kinderen kwam. Haar manier van communiceren is positief. Kinderen voelden zich echt gehoord en gezien.β
Kirsten Ratering, leerkracht groep 6
Samen bouwen aan geluk
Ik geloof dat we met kleine stappen een grote verandering teweeg kunnen brengen. Als we kinderen al vroeg leren hoe ze invloed hebben op hun eigen geluk, kunnen we hen helpen opgroeien tot veerkrachtige, gelukkige volwassenen.
Wil je meer weten over mijn lessen of samenwerken? Neem contact op en laten we samen een wereld bouwen waarin kinderen leren dat geluk voor een groot deel in hun eigen handen ligt.